Att byggbranschen står inför stora koldioxidutsläpp känner de flesta till. Därför läggs det också mycket tid på att mäta utsläpp på många håll. Sedan lite drygt ett år har vi tillsammans med de större betongtillverkarna definierat vilka nyckeltal som är intressanta att följa och exakt hur de ska mätas. Lite förenklat har vi arbetat med frågorna:
- Hur stor klimatpåverkan har de råvaror som används, enligt leverantörerna?
- Vilka volymer används av olika råvaror?
- Hur stor del av råvarorna klassas som hållbara?
- Hur stora volymer produceras av olika produktkategorier för olika ändamål? Dvs hur bra lyckas arbetet med att styra kunderna till att använda mer hållbara alternativ?
Att i en bransch komma överens om exakt hur alla nyckeltal ska definieras och mätas har varit ett stort projekt med många inblandade. Nu är systemet i gång och betong-branschen arbetar med de första rapporterna. Vi som jobbat med det har fått massor av energi och vi vill passa på att dela med oss av några erfarenheter:
- Det är en magiskt att se hur duktiga människor från konkurrerande företag arbetar tillsammans för att lösa ett gemensamt problem. Det finns en oerhörd kraft i det gemensamma arbetet. Det tog lite tid i början att komma i gång och hitta formerna, men OJ vilket team det har blivit!
- Grupptryck är en stark kraft för hållbarhetsarbete. Om alla ens konkurrenter sammanställer och rapporterar in sin information så vill man vara med och leverera.
- Det finns en samarbetsvilja inom hållbarhetsfrågor och en annan öppenhet för att dela med sig av erfarenheter. Vi har inte råd att vara hemlighetsfulla om vi ska ställa om i tid!
- När information är intressant för företagen själva att ta del av så är den också intressant att samla in.
Hur det kom sig att vi började arbeta med just betongbranschen här är en lång historia, men vårt bidrag är att vi har samordnat arbetet och skapat en plattform för att samla in data och skapa rapporter. Vi gör nyckeltal för branschen samtidigt som vi skyddar företagens egna data. Och just det, att vi skyddar datat har varit en viktig faktor för att alla ska vilja dela data med varandra.
Så mitt tips till att komma vidare i hållbarhetsarbetet är att ringa dina värsta konkurrenter. Eller, om du tycker det är för jobbigt, kontakta vår VD Erik så ringer vi åt dig!